KAMPEREM PRZEZ ŚWIAT

Kamper to pojazd umożliwiający codzienne wygodne życie w podróży z zapleczem higienicznym i bytowym. To połączenie przyczepy kempingowej i samochodu. Ma wyposażenie zapewniające możliwość przechowywania i przygotowania posiłków oraz miejsce do spania – w zależności od wersji – często dla 4-6 osób. Podstawowym źródłem energii jest gaz z butli, który zasila kuchnię, lodówkę i ogrzewanie. Na postoju możemy podłączyć się do sieci 220V, chociaż coraz częściej kampery wyposażane są w zestawy paneli solarnych, które ładują akumulatory, a z nich poprzez przetwornice można uzyskać 220V, jeśli jest taka potrzeba.

Wygoda i przygoda

W 80% lub więcej przypadkach kamper jest używany przez maksymalnie dwie osoby. Wyjazdy i wspólne przemieszczanie się w więcej niż 4 osoby, mimo że kamper jest zarejestrowany często i na 6 osób, są możliwe. Jednak zanim kogoś zaprosimy, to warto wiedzieć, czy mamy podobne wymagania co do wielu rzeczy. Po prostu przestrzeń bytowa jest mała i nie ma miejsca na za wiele kompromisów. Lepiej najpierw sprawdzić jak to wygląda w praktyce, czyli wyjechać na krótko np. na weekend. Podróż kamperem dla dzieci to prawdziwa przygoda, która zaczyna się zaraz po wyjechaniu z domu. Mogą spać, kiedy chcą, rodzice nie są zmęczeni dźwiganiem ich do kwater oraz przepakowywaniem bagaży. Kiedy przeszkadza nam głośniejsze miejsce, to po prostu ruszamy i szukamy takiego, które bardziej nam odpowiada. Można w jednej podróży pojechać do lasu i nad jezioro i do gospodarza na wieś albo nawet odwiedzić swoich znajomych i nie być przysłowiowym piątym kołem u wozu ze swoim dobytkiem. Czasami dzieciaki spostrzegą gminny plac zabaw, mają ochotę wyskoczyć pohasać i tak niespodziewanie długa podróż wcale nie musi być taka męcząca. Wszyscy znamy ból powrotów z wakacji, kiedy musimy stać w korkach. Niejeden z nas marzy, że kiedy robi się ciasno na drogach, żeby po prostu się zatrzymać i jeszcze porozkoszować się ostatnim dniem urlopu. Z kamperem to możliwe, przecież mamy w nim gdzie spać. Potem można zrobić sobie ostatnie 50 km w poniedziałek skoro świt. Żaden problem. Tego nie daje żaden inny środek transportu.

Wjedzie prawie wszędzie

Kamper w przeciwieństwie do przyczepy jest bardziej mobilny, niezależny i wymaga mniej przygotowań przy parkowaniu i – co nie mniej ważne – przy odjeżdżaniu. Po prostu stajemy i zaczynamy kempingowanie, nawet bez przechodzenia z samochodu do przyczepy. Dzisiaj, w dobie rozwijającej się komunikacji miejskiej i przy wątpliwym sensie posiadania oddzielnego samochodu osobowego, to bardzo ciekawe połączenie możliwości i mobilności. Dawniej odłączało się samochód od przyczepy i można było zwiedzać okolicę. Dzisiaj kamper wjedzie wszędzie tam, gdzie wjedzie samochód osobowy, a na wyposażenie dodatkowe do zwiedzania bliskiej okolicy pakuje się rowery, często elektryczne, które wypierają tych, co zabierają skutery. Cały zestaw ma od 5 do 7 m długości, co – w porównaniu do zestawu z przyczepą 10 m – jest znacznie krótszy i wygodniejszy. Nie mniej ważną rzeczą jest silnik, który stanowi źródło prądu i czasami ogrzewania i/lub ciepłej wody, czego przyczepa nie umożliwia. Do prowadzenia kampera wystarcza prawo jazdy kategorii B a – ze względu na masę – producenci prześcigają się w wyszukiwaniu coraz lżejszych komponentów. W ten sposób kampery rosną z roku na rok a my nie musimy mieć szczególnych uprawnień. Budowane są również wersje na bazie busa z podnoszonym dachem i z wysuwanym lekkim tyłem. To w rzeczywistości są hybrydy osobówki i pełno gabarytowego kampera. Liczy się kompaktowość i zwiększenie przestrzeni na postoju. Zasada jest taka, że im bardziej na Zachód, tym więcej obostrzeń przy wjeżdżaniu do centrów miast pełnogabarytowymi kamperami. Trzeba na taki wyjazd też zarezerwować więcej czasu i większy budżet. Dla naprawdę dużych przejazdów, szczególnie na jeden raz np. 1000 km, można skorzystać z serwisów udostępniających wolne miejsca w pojeździe dla obniżki kosztów paliwa. Kilka internetowych darmowych serwisów oferujących wspólne przejazdy działa prężnie na skalę międzynarodową. Działając w ten sposób, np. wyskok do Chorwacji już nie musi być taki drogi, jak się początkowo wydaje.

Jak zacząć przygodę z kamperem?

Wybór kampera sprowadza się do odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.

  • Ile osób będzie jeździć większość czasu? Ile dni w roku zamierzasz korzystać z kampera?
  • I jakie przebiegi planujesz w ciągu roku?
  • Od tego zależy, czy wybrać kamper krótszy/dłuższy, niższy/wyższy i z jakim wyposażeniem.
  • Z wejściem bardziej z tyłu czy po środku.
  • Z bagażnikiem zewnętrznym, czy bez i jaki rozkład wewnątrz.

    Na dziś rozwiązaniem dla mniej zasobnych jest kupno używanego kampera i przeznaczenie oszczędności na paliwo. Dla potrzeb kalkulacji przyjmuje się średnie spalanie w okolicy 10 l paliwa na 100 km. Co ciekawe nowsze kampery mają podobne parametry – tu nie nastąpiła jakaś skokowa rewolucja. Jedyne co się zmieniło, to wzrosły średnie prędkości przelotowe a opór powietrza został ten sam. Bardzo polecam z własnego doświadczenia wizytę na lokalnym zlocie kamperowym. W bardzo życzliwy sposób uczestnicy objaśnią i pokażą, jak wyposażone są ich pojazdy. Opowieściom nie będzie końca. Na takim zlocie panuje rodzinna atmosfera. Starsze kampery, często dobrze utrzymane, są w rękach osób dbających jak o swój dom, mają swój urok. Są doposażone i dopieszczone i mają duszę i historię. Silniki są dotarte i niedomagania poprawione. Często właściciele mają bogate zbiory fotografii z podróży i wspomnień ze wspólnych spotkań. Nie na darmo forum camperteam.pl ma w swojej nazwie – Wolna Republika Camperteam.

    Iść w stronę słońca

    Natomiast sprzymierzeńcem nowych rozwiązań są coraz lżejsze materiały, spadające ceny paneli fotowoltaicznych i ich wydajność, lepsze, pojemniejsze i szybciej ładujące się akumulatory, lepsze silniki elektryczne i – nie mniej ważne – dokładniejsze prognozy pogody. Przejściowo zapewne pojawią się kampery hybrydowe z silnikami spalinowo-elektrycznymi, ale w końcu silnik stał się częścią zamienną i będzie można go po prostu wymienić a paneli dołożyć. Zresztą same panele też będzie można wymienić na wydajniejsze. Z pewnością kierunku tego nikt nie zatrzyma i będziemy mogli cieszyć się nielimitowanymi kosztami przemieszczania się. Jedynie będzie liczył się czas. Sam już przygotowuję sie na tę zmianę mentalną.

    Technologia idzie do przodu. Materiały, z których konstruuje się kampery i układy wnętrz, się zmieniają. Natomiast mniej się rozwijają rozwiązania zaopatrzenia w media – tu jest podobnie na przestrzeni ostatnich 20 lat. W sumie kamper to taki dom przeniesiony na kółka, więc co do zasady rewolucji tu nie będzie. Natomiast – w dobie pojazdów elektrycznych i rozwijającej się technologii paneli fotowoltaicznych i rosnących gęstości akumulatorów – wszystko wskazuje na to, że czeka nas rewolucja w rodzaju napędu. W obszarze niezależności prądowej już nastąpiła i istnieje już możliwość ładowania laptopów, rowerów elektrycznych i używania przenośnych praleczek. Ba! Można też podłączyć klimatyzację. Docelowo da się już wyobrazić kampera samowystarczalnego napędowo. Skumulowana powierzchnia dachu, bocznych ścian, okien i markizy (roleta) może dać około 1kW mocy paneli, co przy trybie podróżowania „kilka dni postoju” może nam naładować kampera tak, że będzie można pojechać na samej energii słonecznej 100 albo więcej kilometrów. W połączeniu ze stylem slow life możemy swobodnie podróżować po naszym kontynencie za słońcem cały rok. Wtedy nabiera innego sensu powiedzenie; „iść, ciągle iść w stronę słońca.”


    Witold Zbijewski – jachtowy sternik morski, instruktor żeglarstwa, life mentor, wegetariański kucharz i sokoterapeuta, organizuje zdrowe tematyczne rejsy żeglarskie po jeziorach i na ciepłych morzach, żegluje od 25 lat, prowokator do idyllicznego życia, pasjonat prostoty, minimalizmu i zdrowego życia we wszelkich obszarach, kamperowiec i podróżnik.

    Więcej artykułów przeczytacie w wersji drukowanej magazynu, do kupienia w naszym sklepie internetowym, zapraszamy również na FB Estilo gdzie znajdziecie więcej informacji na temat Ekologicznego Magazynu Estilo Magazine oraz zdrowego i naturalnego sposobu życia

  • Recent Posts
    Contact Us

    We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

    Not readable? Change text. captcha txt

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress