Zrównoważone SPA i wellness

Turysta poszukujący zdrowego trybu życia, relaksu i autentycznych doświadczeń? Nie, to nie książkowa definicja turysty odpowiedzialnego, a potencjalnego klienta SPA. Co jeszcze łączy SPA i Wellness z turystyką zrównoważoną? I jak te synergie wykorzystać do stworzenia lepszego i ciekawszego produktu turystycznego?

SPA i Wellness to jeden z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi turystyki. Według raportu „The Global Wellness Tourism Economy 2013„, wartość tego sektora wyceniana jest na prawie 439 mld dolarów i ma wzrosnąć do 679 mld dolarów w 2017 roku (szacowany wzrost 9% rocznie). Rozwój sektora SPA i Wellness wpisuje się w szerszy trend, jakim jest ogromy wzrost zainteresowania turystyką niszową/ tematyczną, w tym ekoturystyką i turystyką zrównoważoną (wartość tego sektora szacowana jest na 325-480 mld dolarów).

Przyczyn jednoczesnego wzrostu obu tych rynków można doszukiwać się między innymi w podobnym profilu klienta, a przynajmniej w zbliżonych wartościach, jakimi się kieruje.  Raport definiuje klienta SPA i Wellness jako poszukującego m.in. zdrowego trybu życia, relaksu, znaczenia i kontaktu z otoczeniem oraz autentycznych doświadczeń. Czy nie to właśnie stanowi cel wszystkich organizatorów turystyki zrównoważonej? W ofercie wielu „zielonych” biur podróży znajdujemy przecież wypoczynek na łonie natury, wycieczki rowerowe, wycieczki piesze po rezerwatach przyrody, spotkania z miejscowymi artystami oraz smaki kuchni lokalnej. Są to elementy, których oczekuje również klient SPA i Wellness.

Nie można oczywiście stawiać znaku równości między ofertą SPA i Wellness a turystyką zrównoważoną. Wielokrotnie hotele SPA i Wellness są niestety zaprzeczeniem wszelkich zasad turystyki zrównoważonej. Do zarzutów kierowanych w ich stronę należy m.in. nieefektywne zarządzanie zasobami naturalnymi, nieekologiczny sposób budowania nowych obiektów czy kompletna ignorancja problemów społeczno-kulturowych lokalnych społeczności.

Wiele wskazuje na to, że sektor sam się dyscyplinuje. Międzynarodowe stowarzyszenie Wellness Tourism Worldwide podkreśla, że wraz z rosnącą rzeszą turystów wrażliwych na aspekty ekologiczne i społeczne, zrównoważone produkty i usługi turystyczne w obiektach SPA i Wellness powinny stać się normą a nie, jak dotychczas, wyjątkiem. Według stowarzyszenia, nie można mówić o konkurencyjności nie przestrzegając podstawowych zasad turystyki zrównoważonej. W Niemczech, spełnienie kryteriów środowiskowych jest jednym z kryteriów przyjęcia do krajowego stowarzyszenia hoteli Wellness. W Stanach i Europie Zachodniej, coraz więcej obiektów stara się o zewnętrzne certyfikaty, dzięki którym nie tylko wyróżnią się na tle konkurencji, ale przede wszystkim podniosą własne standardy i stworzą jeszcze lepszą ofertę dla swoich klientów.

Wzorcowym przykładem zrównoważonego obiektu SPA jest niemiecki Naturresort Schindelbruch w miejscowości Stolberg, który szczyci się polityką „carbon neutral” (zero emisji CO2). Hotel ten posiada własny system oczyszczania wody, jest ogrzewany za pomocą pelet, a specjalny sprzęt w pokojach gości pomaga oszczędzać wodę i energię (energię, która jest w 100% ekologiczna).

Nie chodzi zatem o to, aby pozbawić klienta SPA możliwości wygrzewania się w basenie i kąpieli w jacuzzi, ale o zmniejszenie, na ile to możliwe, negatywnego wpływu ośrodków SPA na środowisko naturalne, stosując się do zasad zrównoważonego budownictwa, korzystając z odnawialnych źródeł energii i prowadząc odpowiedzialną politykę zakupową.

Aby odpowiedzieć na oczekiwania turystów, hotele SPA i Wellness, powinny także wzbogacić swoją ofertę o elementy, które pozwolą turyście na lepsze poznanie przyrody, kultury i tradycji miejsca, w którym dany ośrodek się znajduje. Nie chodzi tylko o dodanie do oferty wycieczek pieszych po okolicy czy wzbogacenie kuchni o produkty i dania regionalne. Hotele SPA mają wyjątkową możliwość zintegrowania zasad turystyki zrównoważonej w swoje kluczowe usługi, oferując chociażby kąpiele w naturalnych olejkach, zrobionych przez lokalnych zielarzy, przy użyciu tradycyjnych ziół znanych w regionie z ich leczniczych właściwości.

Bawmy się zatem produktami turystycznymi łącząc nowoczesne i ekologiczne rozwiązania z elementami lokalnej kultury i tradycji, szanując przy tym środowisko naturalne. Zamiast wynajdować koło na nowo, zaprośmy do współpracy biura podróży i firmy, które zrównoważony rozwój stawiają na pierwszym miejscu. Przyciągniemy tym turystów – zarówno gorących entuzjastów ekologii, jak i amatorów gorących kąpieli. A zysku wystarczy dla każdego, bo przecież klient Wellness wydaje średnio 130% więcej niż jakikolwiek inny przeciętny turysta.

Źródło: turystykaodpowiedzialnie.pl

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress